Алгебра 8 клас. Раціональні рівняння як математичні моделі реальних ситуацій

РАЦІОНАЛЬНІ РІВНЯННЯ ЯК МАТЕМАТИЧНІ 
МОДЕЛІ РЕАЛЬНИХ СИТУАЦІЙ


Якщо обидві частини рівняння є раціональними виразами, то дане рівняння називають раціональним. Раціональні рівняння поділяють на цілі раціональні рівняння та дробові раціональні рівняння.


Методи розв’язування раціональних рівнянь :
·         використання умови рівності дробу нулю
1). за допомогою тотожних перетворень звести рівняння до виду а/b=0
2). прирівняти чисельник а до нуля і розв’язати утворене ціле рівняння.
3). виключити з його коренів ті, при яких знаменник дробу b дорівнює нулю.
·         використання основної властивості пропорції
1). за допомогою тотожних перетворень звести рівняння до виду а/b=c/d;
2). використовуючи основну властивість пропорції, дістати ціле рівняння ad=bc та розв’язати його.
3). виключити з його коренів ті, при яких знаменники дробів b або d дорівнюють нулю.
·         метод множення обох частин рівняння на спільний знаменник
1). розкласти на множники знаменники дробів, якщо це можливо;
2). знайти найменший спільнийзнаменник дробів, що входять у рівняння;
3). помножити обидві частини рівняння на цей спільний знаменник;
4). розв’язати утворене ціле рівняння;
3). виключити з його коренів ті, при яких спільний знаменник дробів перетворюється на нуль.
Поняття математичної моделі
Подання реальної ситуації на мові математики з використанням різних правил, властивостей і законів математики називається математичною моделлю задачі.
Розрізняють декілька типів математичних моделей:
o        алгебраїчна модель;
o        графічна модель;
o        геометрична модель.

Типи задач, що розв’язуються за допомогою дробово-раціональних рівнянь, умовно можна поділити на такі типи:

- найпростіші;
- на прямолінійний рух і подібні;
- на рух за течією і проти течії;
- на спільну роботу.
Етапи розв'язування задач :
·                    Перший етап. Складаємо математичну модель. Вводиться змінна.
·                    Другий етап. Робота з математичною моделлю. Текст задачі перекладаємо на математичну мову. Заповнюємо базову таблицю.
·                    Третій етап. Робота з математичною моделлю. Звертаємо увагу, що для рівняння ми використовуємо два останні стовпці таблиці. Складаємо  рівняння.
·                    Четвертий етап. Розв’язуємо рівняння.
·                    П’ятий етап. Відповідь на запитання задачі. Аналізуємо отримані розв’язки. Записуємо відповідь.

РОЗВ'ЯЗУВАННЯ ЗАДАЧ:









  • ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ: опрацювати п.23, виконати № 779, 784.




Коментарі